Abstract
In 24 patients at risk for SIDS (12 infants with a near miss event and 12 infants
with apnea and perioral cyanosis during sleep) respiratory and esophageal function
were investigated by impedance pneumography (IP) and esophageal manometry combined
with simultaneous pH-monitoring (EMPH). Both groups had ad early pathologic breathing
pattern, but did not show any difference in the recorded parameters (number of apneic
spells, longest apneic spell, apneic spells longer than 10 seconds, transcutaneous
oxygen pressure, mean apnea time). Near miss infants had about 50% more manometric
refluxes (15,4±1,3) than the apnea/cyanosis group (9,9±2,2). This difference was mainly
caused by a significant rise of reflux episodes without pH-change (near miss 8,5±3,1
versus 2,9±1,4 in apnea/cyanosis infants). Furthermore, propulsive peristaltic properties
after induced swallows were more disturbed in the near miss group (3,3±1,0 versus
6,1±1,9). On the other hand, the apnea cyanosis group showed significantly more pH-drops
under 4 (6,8±2,3 vs 2,4±0,7), which might be due to a more rapid clearance of neutralising
milk from the stomach in these infants. In conclusion the study showed that infants
with a near miss event in the anamnesis suffer from a more pathologic esophageal motor
function when compared with infants with apneic spells and cyanosis during sleep.
Near miss infants are also considered to have a delay of gastric clearance.
Zusammenfassung
24 Risikopatienten für SIDS (12 Säuglinge mit near miss event und 12 Säuglinge mit
Apnoen und perioraler Cyanose im Schlaf) wurden mittels Oxycardiorespirographie (OCRG)
und Ösophagusmanometrie mit simultanem pH-Monitoring (ÖMPH) hinsichtlich ihrer Atem-
u. Speiseröhrenfunktion untersucht. Die Atemstudie ergab bei beiden Patientengruppen
path. Atemausfallswerte, jedoch insgesamt keinen Unterschied in der Atemfunktion.
Near miss Säuglinge wiesen hingegen 50% mehr manometrische Refluxe auf als die Apnoe/
Cyanose Gruppe (15,4±1,3 vs 9,9±2,2). Dieser Unterschied erreichte bei manometrischen
Refluxphasen ohne pH-Veränderung Signifikanz (8,5±3,1 vs 2,9±1,4). Weiters zeigten
die Patienten der near miss Gruppe bei Induktion von 10 Schluckakten nur bei 3,3±1,0
eine propulsive peristaltische Welle in der Speiseröhre, wogegen bei den Apnoe/Cyanose
Kindern 6,1±1,9 propulsive peristalitische Wellen auftraten. Bei A/C Kindern wurden
signifikant mehr pH-Abfälle unter 4 festgestellt (2,4±0,7 vs 6,8±2,3), wobei als Ursache
eine raschere Magenclearance dieser Patientengruppe vermutet wird. Zusammenfassend
besteht bei near miss Säuglingen eine ausgeprägtere Reifungsverzögerung der Ösophagusmotorik
und möglicherweise auch eine verzögerte Magenentleerung.